Teletubbie heuvels en fluffy bergen - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van lynn debrabandere - WaarBenJij.nu Teletubbie heuvels en fluffy bergen - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van lynn debrabandere - WaarBenJij.nu

Teletubbie heuvels en fluffy bergen

Door: Lynndebrabandere

Blijf op de hoogte en volg lynn

13 April 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hoi hoi voor al degene die nog niet groen zagen van jaloezie na het bewonderen van de foto's: deze blog schrijf ik van op het terras van mijn hostelkamer , met zicht op gigantisch azuurblauw meer en bergen in queenstown... Grappig als je denkt aan hostels , denk je onmiddellijk aan studentenhuis maar dan nog vuiler met nog meer zatte mensen , dubieuze douches en stapelbedden die zo hard kraken dat op de grond slapen nog een meer humane oplossing is... Wel hier hebben we gratis ontbijt en avondeten, sauna, lounge zetels, terras en haardvuren! De bedden zijn echter nog wel even crappy.. En dat alles voor de democratische prijs van achttien euro .. Dus laatste blog stop was taupo naar wellington. Prachtige veel te lange busreis door tropische bossen en heuvel weilanden die zo groen zien, dat je bijna gaat geloven dat er elk moment een gigantische teletubbie kan tevoorschijn komen.. Aangekomen in wellington en natuurlijk hostel zo dicht mogelijk  bij busstation geboekt want jawel ik zou het op luiheid kunnen steken maar verkies toch de optie : ik wil mijn rug niet belasten met mijn tientonner van een rugzak.. Wellington is relatief klein maar prachtige waterkant , semi oude gebouwen , parken , straatartiesten en een interessant gratis museum te papa dat gespecialiseerd is in het ontstaan van nieuw zeeland en voor een of andere reden een mega dode inktvis in een tank heeft. In speciale vloeistof natuurlijk . Maar voor een of andere reden weer ik liever niet met welke mega beesten ik de zee deel ..  Volgende halte was picton , bereikbaar met de interislander. Best wel stoere naam.. Reis van drie en half uur maar ontzettend mooi. Moeilijk te beschrijven of ik moet een of andere poëet ontvoeren .. Zo mooi dus. Azuurblauw water, groene eilanden, de zon die haar charme nog wat gebruikt. Het is een mix van lord of the rings wereld meets avatar meets jurrasic park Hawaï eiland.. Volgende halte christchurch , zes uur verwijderd van picton. Hier heel ander verhaal. Sinds de aardbeving beetje depressieve sfeer, begrijpelijk natuurlijk plus het goot waardoor alles snel depressief lijkt... Daar in kleine hostel verbleven waar voornamelijk bouwvakkers verbleven die helpen na de ramp. Met paar mensen gesproken en het gemeenschapsgevoel is echt aanwezig sinds de ramp. Veel mooie oude gebouwen jammer genoeg zijn ze in elkaar gestuikt of zo beschadigd dat ze niet meer hersteld kunnen worden ... Het centrum is niet toegankelijk en is een soort spookstad geworden. Al de winkels zijn verlaten en wel ratten maken daar gretig gebruik van...  De volgende stop was queenstown . Met tussenstop op mount Cook . Twaalf uur op de bus met een buschauffeur die heel zijn privé leven uit de doeken heeft gedaan en in detail heeft uitgelegd hoe elk aspect van de landbouw hier werkt, inclusief hoe elk ras van schapen eruit ziet, hoe je ze kan erkennen en hoe je ze moet scheren... Nu ik ben al blij dat ik een schaap als schaap kan erkennen als ik in een bus zit... Nu je kan het grappig vinden maar het is verfrissend mensen te ontmoeten die effectief trots zijn op hun land.. Jawel Vlaming / Waal : dat is een steek ! Wederom prachtige kustlijnen met zeeleeuwen en soortgenoten, bergen , weilanden en schapen! Het klopt effectief dat er meer schapen dan mensen zijn! Mount Cook is prachtig! Sneeuw op de top en meren rondom . Prachtig doordat ze gevuld zijn met glacier water en daardoor blauw zien. Hmm excuses weet vertaling niet meer. Iets dat is meermaals begin mee te maken wegens gebrek aan Belgen hier. Uiteindelijk aangekomen in queenstown . Klein dorpje , redelijk koud want het is hier herfst . Maar prachtige gebouwen. Beetje een mix tussen Monaco en Tirol . Zonder dan het kitschig Tirol gedeelte. Overal zicht op het meer en bergen. Vandaag berg beklommen, half doodgegaan wegens gebrek aan conditie maar heel leuk en morgen seakayaking als de condities goed zijn . Tot de volgende! Xx

• 15 April 2012 - 12:47

Tante Rita:

Amaai Lynneke, ik heb al je reisverslagen in 1 keer gelezen en ben een beetje overdonderd moet ik zeggen. Wat jij kunt vertellen over al wat je beleeft in deze korte tijd is mij in die 53 jaar nooit overkomen. In mijn volgende leven (wat ik natuurlijk niet geloof maar hoop) wil ik ook op wereldreis en vraag je mee als gids (kwestie van een paar ongemakken onmiddellijk te kunnen oplossen). Nu hier in mijn directe omgeving van Lint kan ik je zeggen dat de parkvijver er nog altijd hetzelfde uit ziet en de eendjes er nog rustig op rond dobberen. Hier zijn volgens mij geen vrijwilligers aan het werk. Toch leuk om te lezen dat je het allemaal nog even geweldig vind en het op alle plaatsen helemaal anders is. Heel toffe foto's gemaakt trouwens. Ik was al aan het denken dat als je terug thuis bent je misschien een boek zou kunnen uitgeven over je avonturen. Jij schrijft wel op een hele ludieke manier alles neer. Als je wil gaan wij hier al op zoek naar een goede uitgever (die veel wil betalen uiteraard) en een stand op de boekenbeurs dit jaar. Aan het thuisfront blijft alles zijn normale gang gaan. Ons Astridje haar buikje wordt dikker en dikker en de 2 kapoenen beginnen meer en meer over de 'baby' te fantaseren. Bompa zijn verjaardag komt nu ook heel dichtbij en ik heb het vermoeden dat hij de familiebijeenkomst van zaterdag wel echt ziet zitten. Al de zussen en broers van zee komen met de trein naar Lint en dat vind hij geweldig. Bijna iedereen zal er zijn. Jaimie ging nog proberen binnen te wippen want hij moest werken. Chris zijn zus van Schotland ging juist dat weekend afkomen en bompa heeft haar dan ook meegevraagd. Wij zouden misschien een groot scherm kunnen plaatsen in de Vondeling zodat we je kunnen zien en horen maar dat komt met de tijdsregeling niet uit zeker? Zaterdag zullen we zeker heel wat doorvertellen over jou aan de familie van zee. Jou kaartje staat bij bompa in het midden van de kast te pronken. Dat heeft hij aan iedereen laten zien. Volgens mij zal hij toch heel blij zijn dat het september zal zijn en je in levende lijve terug zal zien. Voor de rest maakt hij het wel goed (onze 80-jarige). Hij gaat ook graag met de mama en ons Tessa al eens (een pintje pakken) bij de Wim.Wie van de 3 er het meest aan heeft , laat ik aan jou over?? Vrijdag zijn we samen naar het toneel van Durendaal geweest. Ons Tessa heeft er wel van genoten denk ik. Bert en Rita waren er ook bij zodat er nog heel lang nagebabbeld is bij Lucienne op café. Nu vooral niet denken dat wij altijd maar op café gaan tijdens je afwezigheid hé. Wij houden ons ook nog serieus bezig zene. Onze laatste uren vakantie zijn bezig en maandag vliegen we er terug in zoals alle grote mensen. Gelukkig volgen er vanaf nu nog heel wat extra vakantiedagen. Wij hebben nog geen reis geboekt voor de grote vakantie en na jou verhaal kunnen we misschien een hostel boeken in Nieuw-Zeeland. Ik laat het je nog weten...
    Ik ga zo dadelijk naar ons thuis want onze papa is ondertussen 79 geworden en we gaan uiteraard taart eten .
    Lynneke doet dat daar nog goed, vooral genieten en tot de volgende keer.
    Kusjes van ons allemaal XXXXXX