Spuwende vulkanen en kokende modderpoelen - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van lynn debrabandere - WaarBenJij.nu Spuwende vulkanen en kokende modderpoelen - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van lynn debrabandere - WaarBenJij.nu

Spuwende vulkanen en kokende modderpoelen

Door: lynndebrabandere

Blijf op de hoogte en volg lynn

13 April 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vrolijk Pasen iedereen! Niet dat ik veel paassfeer heb gezien buiten ergernis dat alles gesloten is. Rondreizen en besef van tijd en feestdagen gaan niet samen. Op donderdag hebben we onze laatsten planken in elkaar getimmerd en de plaatselijke bevolking was zeer tevreden. De kwetsbare plantjes waarschijnlijk ook. Maar die dankbetuigingen zullen pas volgen in een paar miljoen jaar als ze kunnen praten. ( opmerking: in deze tijden van Jezus herdenking toch maar eventjes de woorden evolutie en evolutie leer subtiel in mijn blog verwerken...) na het goedkeuren van onze bouwkunsten hebben we de intercity bus naar rotorua genomen. een prachtige plek met een verschrikkelijke zwavel geur. dus kort samengevat rotorua is gebouwd in een vulkaan krater en heeft een prachtig meer in het midden van deze krater . Daar hebben we kuipau park bezocht . Een normaal park voor wandelende mensen en spelende kindjes , met de uitzondering dat her verschillende hot Pools , mud Pools en andere natuurlijk kokend water fenomenen heeft. Maar geen probleem : zet er een houten constructie rond. Veilig, toeristische attractie en het is gratis.  Perfect dus! Prachtig om te zien, beetje verontrustend aangezien je hè bewust wordt van het feit dat er onder ons een kokende massa leeft en beweegt.. En indien je niet tevreden bent met 3 D is er altijd nog 4 D, namelijk de unieke zwavelgeur vergelijkbaar met rotte eieren. Op kleine afstand van rotorua zijn er verschillende geisers, hotpools en gekleurde warmwater bronnen. Mensen die kooktips willen, de maori's gebruikte deze bronnen als kookpot. Geweldig toch!! hierna zijn we richting de bergen gewandeld en de gondola genomen. Prachtig zicht!!! Verder hebben we een kerk bezocht gelegen in het Maori dorp. Een intrigerende cultuur met vriendelijke mensen die ontzettend veel inspanningen leveren om hun taal en cultuur in leven te houden. Heb ook de indruk dat ze hier meer respect hebben voor hun minderheid . Iets dat niet gezegd kan worden over Australië en de manier waarop ze omgaan met aboriginals. Dat terzijde de Maori bevolking heeft minder problemen met criminaliteit en alcohol misbruik .. Maar is geen excuus . De volgende dag hebben we nationaal museum bezocht. Dat is gemaakt in het vroegere badhuis dat werd verwarmd daar stoom van de vulkaan. Interessant om te zien en lezen hoe te arawa ( stam van Maori reisde van hawaiki naar new zealand kwamen. Mijn interesse verminderde echter vanaf het moment de Engelsen aankwamen en hun godsdienst verkondigden als de enige juiste... Vervolgens de bus genomen naar taupo. Uurtje van rotorua. Dichtbij dus. Daar voornamelijk gewandeld richting de huka falls. De wandelweg naast de waikato rivier was prachtig. Ja dat woord ga je hier nog meer lezen.. Steenformaties omringd door regenwoud. Aan de oever is er een een warmwater bron waar je heel het jaar door kan in zwemmen . Dank je moeder aarde voor centrale verwarming te zijn. ( wederom Jezus steek) . De huka falls vormen een krachtige waterstroom met azuurblauw water. Compleet begrijpbaar waarom deze omgeving verschijnt in lord of the rings! De volgende dag rond meer taupo gewandeld. Niet echt rond want dat meer is immens! Het zou onze Noordzee kunnen zijn! Wederom gelegen in een krater van een vulkaan. Ergens logisch aangezien deze plek zich bevindt op het punt waar de Australisch plate en pacific plate elkaar raken en het gelegen is op de pacific ring of fire. Je zou denken dat mensen hier in constante angst leven maar niet het geval. Verder zijn er ook nog drie vulkanen actief op het noordeiland. Later op de dag heb ik de bus naar wellington genomen. Tot zover het eerste deel van mijn rondreis . Geniet van de chocolade paaseieren !! Xx